Friday 19 September 2014

Day10 - 12-09-2014 TASHKENT – FERGANA VALLEY - OSH



Elimi kaldırıyorum ilk arabaya Kuyluk Bazaar kaça gidersin diyorum. Memlekette herkes taksici olarak çalışıyor. Eğer arabanız varsa tek yapmanız gereken Metan gazı doldurup şehirde gezinip müşteri toplamak. Fiyatta anlaşırsanız yola devam, bir de eğer turistler de varsa, malum fiyat 5 katı. 
Ülkede her yerde chevrolet ve daewoo yeni arabalar görüyorsunuz. 2 ayrı fabrikada bir kaç model üretiyorlar. İşgücü çok ucuz olduğu için de fiyatları çok ucuz. Metan gazı da ucuz olunca çok ucuza seyahat ediyorsunuz hem de konforlu.
Kuyluk Bazaar, Andijan arabalarının kalktığı merkez. Yine Taxi ile 5-6 saat yol. Bugun hedefim Kirgizistan’in Osh sehrine gitmek ve yarin sabah ki THY ucagini yakalamak. THY’nin Tashkent ucaginda yer yoktu, Bishkek ve Osh ucaklarinda yer vardi. Bishkek’e gitmek 1 gun suruyor, Kazakistan uzerinden, cunku gumruk kapali yillardan beri. Acik olan tek kapi Osh. Ama o bile gunde 8-10 saat acik, gectin gectin, gecemedin, yarina. Gumruk kapilari 18:00-19:00’da kapandigi icin acele ediyorum. Malum Kirgizistan ve Ozbek sinirlari araba ve insane trafigine kapali, sadece diger pasaportu olanlar yuruyerek gecebiliyor. Andijan yakınlarımdaki sınır kapısı Dostluk, abdürd bir isim, 3-4 sene evvel Osh için birbirlerini öldüren sınır bölgesi.
Yarim saat musteri bekledikten sonra yola çıkıyoruz. 45000uzsom tam sınıra kadar götürecek şöför ama yolu bilmiyor klasik artık. Ama araba çok rahat yine Özbekistan yapımı chevrolet ama daha geniş.
Yol problemli Fergana Vadisi'sinin içinden geçiyor. Dere boyu sınır yine, onu takip ederek gidiyoruz. Tren yolu çalışması var. Andijan'a doğru. Eski sovyetlerde tren yolları sınıra göre değil topografya ve kısalığa göre imiş. Haliyle şimdi kurulan diktatörlükler aralarında anlaşamadıkları için bütün sınıra yakın olan demiryolları atıl kalmış ve kullanılmıyor. Aynı şekilde bütün yollar yeniden yapılıyor. Duble yol yapilacak bir iki seneye kadar ve bu yol cok hizla gidilecek ama şimdilik bayağı tehlikeli, kamyonlar ve onları tek dar şeritte sollayan sollayana. Yolda sürekli kontrol noktaları var. In aşağı pasaportu ver kayıt ol devam et. Sonunda Andijan’a vardik, benim elimdeki gps sagolsun. Ama yasli soforumuz beni sinira goturmeyi red edince, ben de 30000Uzsom verip baska bir taksi ile sinira devam ettim, 40km 23000Uzsom. Yolda bu sefer ki sofor cok keyifliydi, 2 karili, cok cocuklu, 3ncu esine hazirlanan namazinda niyazinda bir sofor. Cok eglendirdi beni, 5 vakit diye diye getirdi sinira. Sinir’da hic basima gelmemesi gereken bir olay geldi. Dostluk Sinir kapisi bombos, malum sadece yabancilar giris cikis yapiyor. Ozbek tarafi cok ama cok rahatti. Normalde giriste doldurdugum (Afgan sinirindan gelirken), deklarasyon kagidi yok, ariyorum heryeri bulamiyorum. Normalde cezasi agir, ama butun otel kayitlarim mevcut, buna ragmen tedirginim. Merak etme diyor gorevli, digeri de cantama bakmadan yolluyor. Allah Allah, ne oldu bu Ozbeklere diye dusunmeden edemedim J Kirgiz tarafinda zaten polis bile yok, ileride bir polis buldum, oyun oynuyordu, o damga vurdu ve girdim Kirgizistan’a.

No comments:

Post a Comment