Friday 19 September 2014

IPEK YOLU VE PAMIR YOLU - SILK ROAD & PAMIR HIGHWAY



Cok uzun zamandır methini duydugum ama gitmek için zaman bulamadığım için ötelediğim Ipek yolu gezisi sonunda Erocan'ın doğumgününe denk gelecek şekilde Eylül başına planlandı. Ama Erocan'ın iş durumu sebebiyle tek başına bir yolculuk olacak gibi. Daha evvel Ipek Yolu’nun baslangici olan Xian(Cin)’i gordugum icin,  yolculuk rotasını Uygur Bolgesi (Cin), Kırgızistan, Ozbekıstan ve belki de Turkmenistan olarak yapmıştım. Ama Internet'te seyahat blog’larini okurken, kim gitmiş kim neleri görmüş diye bakarken çok güzel fotograflar gördüm ve Ipek Yolu gezisi baştan planlandı ve tamamiyle zorluklar icinde. Ilk sürpriz Gürkan Genc'in webpage'inde yazdıkları oldu.  Özellikle Tajikistan bölümünü görünce (http://www.gurkangenc.com/tr/turkiye-japonya-yazi/tacikistan/21) oraya kadar gitmişken mutlaka Tajikistan'ı da rotama almam gerektiği ortaya çıktı. Meşhur Pamir Yolu Pamir Highway rotası oradaymış da ben bilmiyormuşum. Herşey böyle başladı. Keske o yaziyi ve diger Pamir yazilarini okumasaydim. Bayagi basima dert acti sonucta. Tajikistan vizesi almaya çalışmak gercekten zormuş. Shanghai konferansı yapılacak diye bütün vizeler 12.08-15.09  arası kaldırılmış ki ben konsoloslukla 01.08.2014’de konuşunca bana 12.08'de başvur demislerdi. 12.08.2014’te basvurunca da vizeler kaldirildi, kusura bakmayin dediler, Shangai Isbirligi vs toplantisi var, o yuzden turist vizesi veremiyoruz du verilen cevap. Neyse defalarca Tajikistan'ı defalarca aramalarım email’ler ricalar minnetler işe yaramadı. Nuh dedi peygamber demediler. Sonunda vize yok başka bir şey sorma dediler. Sonucta Istanbul’daki konsolosluk calisani sagolsun, transit vize serbest deyince, bir ampul yandi.
Uçak biletim hazırdi, Pegasus'tan www.flypgs.com ve minnettarım çünkü sadece 400€ (hesapta %30’unu geri alacaktim ve 300€ olacakti ama hala bekliyorum)’ya Bishkek’e uçuyorum ama vizem yok Tajikistan'a. Bu arada Tajikistan vizesi olmadigi icin Kırgızistan ile Özbekistan arasında sınır problemi olduğu için Tajikistan üzerinden Ozbekistan’a gidecegim hesapta ama transit vize lazim yoksa hic sansim yok. Ikinci bir alternative de Kazakistan üzerinden bir gün sürüyor ve minibus taksi 3-4 aktarmalı. Tamamıyla çılgınlık. Ne yaparım ne ederim diye düşünürken Afganistan icin turist vizemi aldım ve çok da uzak olmayan Tajikistan konsolosluğuna gittim. Şansımı denedim tekrar ve durumu anlattım en azından turist olmasa da transit vizesi için ağız aradım, türlü türlü manevra sonuc verdi sonunda transit vizesi aldım hem de yedi günlük/cift girisli (80Euro) !!! Otobüsle işe dönerken aklıma geldi acaba yedi günde geçebilir miyim dedim ilk planladığım rotayı (Osh uzerinden Mughrab – Khorog – Dushanbe-Ozbekistan siniri), sonuçta transit degil mi vize:-) işe döndüm ilk işim Kırgızıstan’ı aramak oldu. Iki eksik vardı planımda. Birincisi oraya gitmek için. 4X4 lazım aynı zamanda bunu birinin bulup yanına da 3 kişi eklemesi lazım. Ikinci problem daha da zordu. Doğu Tajikistan, hesapta bagimsiz bir bolge oldugu icin, yani Pamir daglarinin oldugu bolge GBAO olarak aniliyor, orada başka bir vize daha gerekiyordu. Ama butun sorunlar mucizevi bir şekilde çözüldü:-)
Nasil mi ? Internet’te gezinirken, iki ayri organizasyonun konaklamada ve seyahatte yardim ettigini gordum, CBT (ve onun Tajik muadili) ve ilginc bir sekilde Osh’ta olan bir hostel. Backpacker gezenler bilir, az parayla cok yeri yavasca ve ucuza gezmek isteyenler, arada mutlaka hostel’lerde kalirlar. Ulkelerde yapilan rotalar zaten hep belli oldugu icin, hostel’ler bu tip backpacker’larin bulusma ve tekrar plan yapma yeri.
Once CBT (Community Based Tourism)’yi aradim, Aynura ile konustum. Durumu anlattim. Onun soyledigi, sinirlarda catisma oldu, su anda kapali, belki de 15Eylul’e kadar Shangai toplantisi yuzunden kapatacaklar oldu.
Neyse ki bir de Oshguesthouse'u aradım. Internet teki forumlardan aldığım bilgilere göre bir şansım varsa o da Oshguesthouse'la olacaktı. Hemen once Oshguesthouse'u aradim durumu anlattim, hem GBAO permit'i hallederiz hem de sana 4X4 jip buluruz hem de senin yanina 3 kisi buluruz, sinir da acik merak etme dedi konustugum Haci Abi. Nasil yani dedim? Sen pasaport'un kopyasini yolla gerisini merak etme dedi. Para dedim? Bana Almanya'da Turkler cok yardım etti. Sen yeter ki gelmek iste gelince ödersin demez mi:-)
Ben tedbiri elden bırakmadım, 3 ayrı Tajikistan (Paris/Bruksel/Istanbul) konsolosluğunu aradım hep aynı cevap, sınırlar kapalı, vize vermiyoruz cevabı devam ediyordu. Neyse ben hiçbir hazırlık yapamadan yolculuk gününe kadar bekledim. En kötü Özbekistan'a giderim Kırgızistan üzerinden diye düşündüm. Normalde iyi calisirim, bir seyahate gitmeden evvel, transferler, otobus, tren, taksi, doviz, yemekler, muzeler, haritalar, tarih, hava, aktiviteler vs ama bu sefer tamamen spontane yola koyuldum, cebimde Özbek, Afgan ve Tajik vizeleri, (Turkmenistan vizesi daha çıkmadığı için) ve bolca nakit para (kredi karti kullanilmiyor henuz) alarak Pazartesi gunu yola koyuldum. Ilk golü hiç beklemediğim köşeden yedim. Paris Istanbul uçağı gecikmeli geldi ve indi ve benim Bişkek aktarmam kaçtı zamanında gelmeme rağmen beni ertesi güne kaydırmışlar sagolsunlar. Pegasus, bugüne kadar hic rötar yapmamıştı (ki hemen her ay bir iki defa ucuyorum), yapılır mı bu tam bir gün sonraya biletimi verdiler. Uzerine de bir ozur yok, ya da para iadesi. Ertesi gün de bu sefer uçak 2 saat gecikmeli kalktı. Bu sefer de Bişkek Osh uçağı kaçacak. Tam bir kabus. Inişte bağırış çağırış bindim Osh uçağına. Bu arada belirtmeden geçmeyeyim, pasaport kontrolü (Kirgizstan’da) inanilmaz hızlı. Sorgu sual yok. Hep forumlarda yazilan benim de daha sonradan sahit olacagim Özbekistan sinir kabusu burada yok çok şükür.

No comments:

Post a Comment